Help ons je behandeling of ingreep vlot te laten verlopen!

Onze medewerkers doen elke dag het nodige om de zorg veilig te laten verlopen. Maar ook jij als patiënt kan helpen - door ons te informeren, vragen te stellen of het ons te melden als er iets toch niet verloopt zoals het hoort. De patiëntveiligheidskaart in onze onthaalmap bundelt deze items in een duidelijk overzicht.

Breng de nodige documenten mee

Als je opgenomen wordt in het ziekenhuis, vragen we je een aantal formulieren zeker mee te brengen.

  • We weten graag wie je bent. Je identiteitskaart wordt bij opname ingelezen aan het onthaal, zodat je identiteitsgegevens aan het juiste dossier verbonden worden.
  • Via het informatie- en toestemmingsformulier geef je aan dat je voldoende uitleg hebt ontvangen van de arts om in te stemmen met een behandeling of operatie.
  • Voor een operatie onder verdoving vraagt de anesthesist bijkomende informatie over jouw medische geschiedenis via een anesthesiefiche.
  • Om je goed te kunnen behandelen, is het belangrijk dat zorgverleners weten welke medicatie je thuis neemt. Noteer dit op de medicatiezak en neem ook je thuismedicatie mee.
  • Ben je verzekerd? Neem je verzekeringskaart of documenten mee bij opname.
  • Geef ons de gegevens door van een contactpersoon, zodat we weten wie we kunnen contacteren tijdens je ziekenhuisverblijf.
  • Vergeet je persoonlijk verzorgingsmateriaal niet, zoals een washandje, handdoek, zeep, kam … ook een kamerjas of trui kan handig zijn.

Vraag en vertel ons zoveel mogelijk

  • Vertel ons over je gezondheidstoestand en eventuele allergieën.
  • Stel vragen over de ingreep of behandeling, bv. hoe lang het zal duren, hoe de behandeling verloopt en wat je zelf kan doen om het herstel vlotter te laten verlopen.
  • Vertel ons welke medicatie je neemt (ook supplementen, vitamines of crèmes) en vraag uitleg als je twijfelt over de medicatie die je ontvangt tijdens je ziekenhuisverblijf.
  • Is er iets niet duidelijk? Gebeuren er onverwachte zaken? Spreek je zorgverlener aan!

Help ons …

Je te herkennen.

  • Vragen medewerkers je regelmatig naar je voornaam, naam en geboortedatum? Zo zijn we zeker dat jij de juiste behandeling krijgt, en niet die van een kamer- of naamgenoot!
  • Verwittig je zorgverlener als je geen identificatiebandje ontvangen hebt of als de gegevens op je bandje niet kloppen of moeilijk leesbaar zijn.

De ziekenhuishygiëne te respecteren.

  • Durf te vragen of de zorgverlener de handen heeft ontsmet en vraag hand- of polsjuwelen uit te doen.
  • Was na elk toiletbezoek je handen met water en zeep.
  • Ontsmet je handen regelmatig en vraag bezoekers hetzelfde te doen.

Aan valpreventie te doen

  • Draag aangepaste schoenen of pantoffels (anti-slipzool, goed aansluitend rond voet en enkel).
  • Doe het licht aan als je ’s nachts opstaat.
  • Gebruik een loophulpmiddel of vraag hulp wanneer je je niet alleen kunt verplaatsen.
  • Leun niet op het nachtkastje of de infuusstaander.
  • Laat zo min mogelijk persoonlijke materialen op de grond staan.

Je ontslag vlot te laten verlopen

  • Vraag op voorhand goed wat je wel of niet mag doen.
  • Zorg dat je weet wanneer je voor controle terug moet komen.
  • Zorg dat je de informatie (bv. medicatie of richtlijnen voor de nazorg) goed begrepen hebt.
  • Weet bij wie je terecht kan met vragen wanneer je naar huis vertrekt.

Meld het!

Verliep er toch iets niet zoals het hoort? Als zorgontvanger neem je andere zaken waar, waardoor patiëntenmeldingen complementair kunnen zijn aan die van de zorgverleners. Als patiënt word je geconfronteerd met een veelheid aan zorgprocessen, apparatuur, zorgverleners, …

Maakte je tijdens je verblijf of onderzoek een onveilige situatie of veiligheidsincident mee?
Meld dit gerust via het formulier op onze website.

Afdrukken E-mail