Week van de diëtist: tip 3 - Kies voor een gezond tussendoortje


Van 18 tot 24 maart 2019 zetten diëtisten hun beroep in de kijker via de Week van de Diëtist. De campagneslogan dit jaar is ‘50% EXTRA’. Op onze website vind je deze week elke dag een tip voor een gezond voedingspatroon. Vandaag: Hoe kies je een gezond tussendoortje?

 Een gezond tussendoortje levert bij voorkeur niet meer dan 100 calorieën.

Je kiest best voor een stuk vers fruit, rauwe groentjes, een handvol ongezouten noten, een (mager) melkproduct of calciumverrijkt sojaproduct, een bord zuivere groentesoep, een glas water of …een vezelrijke koek.

weekdietist3fruitgroenten

Hoe kies je een gezonde koek uit?

    Kijkweekdietist3koekje naar de voedingswaarde per 100 gram:

            • Vetgehalte minder dan 15 gram (waarvan verzadigde vetzuren minder dan 1/3)
            • Toegevoegde suikers moeten minder dan 1/2 zijn van de totale koolhydraten
            • Vezelgehalte meer dan 3 gram
            • Per koekje minder dan 100 calorieën

weekdietist3voedingswaarde     

Afdrukken E-mail