Week van de diëtist: Tip 2 - Hoe stel je een gezonde warme maaltijd samen?


Van 18 tot 24 maart 2019 zetten diëtisten hun beroep in de kijker via de Week van de Diëtist. De campagneslogan dit jaar is ‘50% EXTRA’. Op onze website vind je deze week elke dag een tip voor een gezond voedingspatroon. Vandaag: hoe stel je een gezonde warme maaltijd samen?

 Om je maaltijd op de juiste manier in te delen, is een handig trucje om je bord visueel in vier te verdelen.

weekdietist2verdelingbord

½ (=2/4) van ons bord voor groenten: liefst seizoengroenten

¼ voor de zetmeelbron zoals aardappelen of volkoren granen

  • volkoren granen: pasta, zilvervliesrijst, couscous, ...
  • aardappelen: liefst gekookt

Vetrijke bereidingen zoals frieten of kroketten beperk je best zoveel mogelijk. Gebruik niet te veel eieren en boter.

¼ voor de eiwitbron zoals vlees, vis, ei, peulvruchten of vervangproducten

Een voorbeeld van een weekmenu:

  • twee keer vers wit vlees: gevogelte, zoals kip of kalkoen
  • twee keer vers rood vlees: bv. biefstuk en varkenshaasje
  • een keer (vette) vis zoals zalm
  • een keer peulvruchten (zoals linzen of kikkererwten) of plantaardige vervangproducten (zoals tofu of quorn)
  • een keer eieren

Voor de bereiding van de  maaltijd gebruik je best een plantaardige olie.

Drink je voldoende? Bij de warme maaltijd past ook groentesoep en/of een glas water.

Afdrukken E-mail