Week van de diëtist: tip 1 - Start de dag met een gezond ontbijt


Van 18 tot 24 maart 2019 zetten diëtisten hun beroep in de kijker via de Week van de Diëtist. De campagneslogan dit jaar is ‘50% EXTRA’. Op onze website vind je deze week elke dag een tip voor een gezond voedingspatroon.

 

 

Start de dag met een gezond ontbijt

We kunnen kiezen voor een ontbijt met brood (bij voorkeur bruin of volkoren) met beleg.  Diëtisten raden vooral plantaardig beleg aan, zoals

  • fruit: banaan, aardbei, perzik, ...
  • groenten: rauw, gegrild of als spread
  • notenpasta: bijvoorbeeld 100% pindakaas
  • peulvruchtenspread: bijvoorbeeld hummus

of gezonde alternatieven: 

  • eieren
  • cottage cheese
  • mozzarella
  • platte kaas
  • vis
  • (gebakken) kip- of kalkoenfilet

Smeerstof: Vervang die dikke laag boter op je brood door zachte margarine of minarine. Eén mespunt per snede brood is genoeg.

Een andere optie is ontbijten met granen:

  • havermout
  • vezelrijke ontbijtgranen (ongesuikerd)
  • muesli (ongesuikerd)
  • granola (ongesuikerd)
  • ...

Voeg als alternatief vers fruit toe en hou je in met chocolade. Ook noten, pitten of zaden zorgen voor extra smaak. Een handje gedroogde vruchten zoals rozijnen toevoegen kán, maar vers fruit is nog beter. 

Melkproducten zijn een gezonde aanvulling voor je ontbijt. Bij ontbijtgranen bijvoorbeeld:

  • melk, karnemelk of calciumverrijkte sojadrank
  • ongesuikerde melkproducten zoals yoghurt of plattekaas

Drank: als aanvulling op een gezond ontbijt kan je kiezen voor ongesuikerde koffie of thee.

 

 

Afdrukken E-mail