Tips voor het warme weer


De meeste mensen kunnen goed omgaan met zeer warm weer, maar vooral voor ouderen, kinderen en baby’s is extreme warmte niet ongevaarlijk. We nemen dan ook de nodige voorzorgsmaatregelen bij deze risicopatiënten. Ook jij kan je wapenen tegen een hittegolf met de volgende tips:

 Wees voorbereid:

  • Zorg ervoor dat je voldoende kan drinken: neem altijd water mee.
  • Smeer een beschermende zonnecrème als je de zon niet kan vermijden.
  • Zorg je voor anderen? Ga dan wat vaker langs en schakel een vervanger in als je op vakantie gaat.

WARMEDAGEN Facebookpost5

Drink voldoende water

  • Drink meer dan gewoonlijk, zeker 1,5 liter in rust. Drink vóór je dorst hebt!
  • Bij voorkeur drink je water en geen suiker- of cafeïnehoudende dranken.
  • Kleurt je urine donker? Dan drink je te weinig!

WARMEDAGEN Facebookpost10

Hou jezelf koel:

  • Vermijd de zon en zoek koele plekken op.
  • Vermijd zware fysieke inspanning en sport ’s ochtends vroeg of ’s avonds laat.
  • Heb je het te warm? Neem een lauwe douche of voetbad om af te koelen!
  • Draag dunne, loszittende en lichte kledij en een hoofddeksel.

Hou je omgeving koel

  • Zet pas ramen en deuren open als het buiten kouder is dan binnen.
  • Gebruik een ventilator om de ruimte sneller af te koelen.
  • Zorg je voor anderen? Ga dan wat vaker langs en schakel een vervanger in als je op vakantie gaat.

Hulp inroepen

Banale symptomen als hoofdpijn of duizeligheid kunnen de eerste tekenen zijn van ernstige problemen. Blijf alert! 

Voel je je niet lekker? Drink meer water, zoek een koele plek op en rust. Bel onmiddellijk je arts als je twijfelt. 

Reageer jij of iemand anders abnormaal (braken, overvloedig zweten, kortademigheid, verwardheid, bewustzijnsverlies, hoge lichaamstemperatuur, verhoogde hartslag) op de warmte? 

  • Waarschuw onmiddellijk de spoeddiensten (112). 
  • Koel de persoon zo goed mogelijk af. 
  • Pas eerste hulp toe als dat nodig is.

Bron en meer informatie: www.warmedagen.be.

Afdrukken E-mail