Tijdens jouw verblijf in het ziekenhuis streven alle artsen en ziekenhuismedewerkers ernaar om jou dagelijks te omringen met de beste zorgen. Ondanks deze inzet is het mogelijk dat bepaalde zaken toch niet lopen zoals verwacht of dat er ongenoegen ontstaat.
Een gesprek kan helpen
Een gesprek met de betrokken hulpverlener of de dienstverantwoordelijke kan helpen om misverstanden op te helderen of om zaken te corrigeren. Dit is veelal de snelste en eenvoudigste oplossing. Indien een gesprek met de zorgverlener niet mogelijk is of niet in een genoegdoening resulteert, dan kan je steeds de ombudsdienst contacteren. Deze dienstverlening is gratis.
Wat zijn jouw rechten als patiënt?
De patiënt heeft recht op:
- kwaliteitsvolle dienstverlening
- vrije keuze van beroepsbeoefenaar en recht op wijziging van die keuze
- informatie over de gezondheidstoestand
- het geven van toestemming nopens onderzoeken en behandeling
- een zorgvuldig bijgehouden en veilig bewaard patiëntendossier
- inzage in zijn/haar dossier (met uitzondering van de persoonlijke notities van de beroepsbeoefenaar en gegevens die betrekking hebben op derden), evenals in de uitslagen van onderzoeken
- bescherming van de persoonlijke levenssfeer
- klachtenbemiddeling
De Federale commissie 'Rechten van de patiënt', opgericht binnen de Federale Overheidsdienst Volksgezondheid, evalueert de toepassing van de wet en adviseert de overheid over de patiëntenrechten. Meer info hierover?
Hoe een klacht indienen
Je kan jouw suggesties, vragen of klachten bezorgen aan de ombudsdienst. De ombudsvrouw kan op verschillende manieren gecontacteerd worden.
- Schriftelijk ter attentie van: AZ Oudenaarde t.a.v. de ombudsdienst, Minderbroedersstraat 3, 9700 Oudenaarde
- E-mail: ombudsdienst@azoudenaarde.be
- Telefoon: 055 33 66 63
- Indien je een persoonlijk gesprek met de ombudsvrouw wenst, maak je vooraf een telefonische afspraak. De ombudsvrouw kan je contacteren tijdens de kantooruren van 8.30 tot 12 uur en van 13 tot 16 uur. Geplande gesprekken vinden plaats in een gesprekslokaal in het administratief centrum.
- Je kan ook het elektronisch formulier invullen. Dit wordt automatisch doorgestuurd naar de ombudsvrouw.
Noteer steeds jouw naam en adres, anonieme klachten kunnen niet worden behandeld.
De behandeling van jouw klacht
Na kennisname van jouw klacht ontvang je een ontvangstbevestiging. De ombudsvrouw bespreekt de klacht met de betrokken hulpverlener. De ombudsvrouw zal bij een klacht bemiddelen om tot een aanvaardbare oplossing te komen voor alle partijen. Als er binnen het ziekenhuis geen oplossing bereikt wordt, zal de ombudsvrouw jou informeren over andere instanties waar je eventueel terecht kan. De ombudsvrouw moet tijdens het volledige onderzoek een strikte neutraliteit en onpartijdigheid in acht nemen.
Voor bijkomende informatie kan je steeds contact opnemen met de ombudsvrouw of kan je het huishoudelijk reglement met betrekking tot de ombudsdienst nalezen.
Nuttige info
Je kan desgewenst deze documenten downloaden:
- Huishoudelijk reglement betreffende de werking van de ombudsdienst (24.39 KB) "pdf"
- Verzoek tot afschrift in het patiëntendossier (pdf) (583.36 KB) "pdf"
Informatie over de rechtsverhoudingen binnen het ziekenhuis
Het ziekenhuis is aansprakelijk voor de beroepsbeoefenaars die in het ziekenhuis werken. Dit wordt de centrale ziekenhuisaansprakelijkheid genoemd. Er zijn echter uitzonderingen op deze centrale aansprakelijkheid nl. t.a.v. beroepsbeoefenaars voor wie het ziekenhuis het anders heeft bepaald.
Met dit formulier word je geïnformeerd over de beroepsbeoefenaars waarvoor het ziekenhuis niet aansprakelijk is voor diens tekortkomingen. Dit heeft tot gevolg dat je in deze gevallen de beroepsbeoefenaars zelf dient aan te spreken en niet het ziekenhuis.
Hierna vind je de informatie over de rechtsverhouding ziekenhuis-beroepsbeoefenaars, evenals de vermelding of het ziekenhuis zijn aansprakelijkheid al of niet uitsluit.
Beroepsbeoefenaars | Statuut | Centrale aansprakelijkheid van het ziekenhuis | Totale of gedeeltelijke cat. |
Arts | Zelfstandig | Neen | Totale |
Arts in opleiding | Hebben geen rechtsverhouding met het ziekenhuis | Neen | Totale |
Verpleegkundige, vroedvrouw, zorgkundige aangeworven door het ziekenhuis | Werknemers | Ja | Totale |
Kinesist | Werknemers / Zelfstandig | Ja/Neen | Gedeeltelijke |
Apotheker | Werknemers | Ja | Totale |
Apotheker (klinisch bioloog) | Zelfstandig | Neen | Totale |
Ergotherapeut aangeworven door het ziekenhuis | Werknemers | Ja | Gedeeltelijke |
Diëtist | Werknemers | Ja | Totale |
Laboranten aangeworven door het ziekenhuis | Werknemers | Ja | Gedeeltelijke |
Technisch medewerker medische beeldvorming | Werknemers | Ja | Gedeeltelijke |
Alle overige beroepsbeoefenaars aangeworven door het ziekenhuis | Werknemers | Ja | Totale |
Externe medewerkers zoals: pedicure, kapster, schoonheidsspecialiste | Zelfstandig | Neen | Totale |
Wil je informatie verkrijgen over een individuele beroepsbeoefenaar, dan kan je deze opvragen bij: ombudsdienst@azoudenaarde.be of via 055 33 66 63. Anonieme vragen worden niet beantwoord.